Niečo pre rodičov zakladatelov
V našich predchádzajúcich článkoch sme sa venovali problematike nástupníctva v rodinnom podnikaní a rodinnom majetku, vytvorení rodinného holdingu, pravidiel jeho správy a podobne. Mnoho podnikateľov sa ma pýta, či vôbec stojí za to venovať štruktúrovaní ich majetku toľko pozornosti, či nebude jednoduchšie jednoducho majetok rozdeliť na dve polovice a nechať deti žiť ich život.
Dnešní slovenskí podnikatelia predstavujú úplne prvú generáciu podnikateľských rodín, ktoré dnes významne ovplyvňujú život v západnej Európe alebo v USA a sú pre tamojšie ekonomiky kľúčovým prvkom. Tešia sa úcte a súčasne nesú riadnu dávku zodpovednosti nielen za svoj biznis ale aj za svoje okolie a región v ktorom zamestnávajú miestnych ľudí a podporujú ho. Tieto rody by s veľkou pravdepodobnosťou úspešne nepokračovali, ak by rodičia nepozerali do budúcnosti, ktorá ich presahuje.
Vytvorením relevantného plánu a pravidiel ako spravovať rodinný majetok ponúkajú rodičia svojim nástupcom veľkú pomôcku – definované pravidlá. Niekto v nich môže vidieť súbor obmedzení, avšak naša skúsenosť ukazuje presný opak. Definovaním pravidiel sa budúcim užívateľom do veľkej miery uvoľňujú ruky a myslenie. Nemusia viesť diskusie a spory medzi sebou o tom, ako to ich otec a mama mysleli a či ten-ktorý krok je v súlade s ich odkazom.
Pri tvorbe rodinného holdingu a návrhu konečnej podoby štruktúry rodinného majetku venujeme skutočne veľkú pozornosť všetkým aspektom – daniam, účtovníctvu a právu. S každou rodinou diskutujeme veľmi individuálne a hľadáme dostatočne robustné riešenie, ktoré prekoná generácie. Súčasne hovoríme o možných hrozbách, či už viditeľných alebo skrytých, ktoré môžu mať fatálny dopad na podnikanie a rodinu ako takú. Poznať tieto hrozby vyžaduje disponovať potrebnými skúsenosťami, s tuzemskými ale predovšetkým so zahraničnými rodinami, ktoré absolvovali podobných medzigeneračných transferov už niekoľko.
Milí rodičia, vidíte rozdiel medzi garážou vo Vašom rodinnom dome v ktorej ste začali podnikať a populárnymi garážami, v ktorých vznikli spoločnosti ako Disney, Apple, Microsoft, Harley Davidson atď.? My nie. Sme presvedčení, že máme potenciál úspešného rozvoja. Jeho podmienkou je však nevyhnutný úspech pri presune na prvú generáciu.