Due diligence a jeho využitie
09.07.2015
Prednedávnom sme v newsletteri načrtli tému due diligence, povedali sme si však len tie najzákladnejšie veci. Poďme sa pozrieť bližšie, k čomu sa dá vlastne využiť:
- Zamýšľam kúpiť či predať. Na tomto príklade sme minule stručne popísali, ako due diligence prebieha. Z našej praxe je to tiež najobvyklejšie zadanie klientov. A sme za to radi, pretože due diligence pri kúpe alebo predaji firmy vedie k zvýšeniu informovanosti klienta, čo uľahčuje jeho rozhodovanie a vedie k zníženiu rizika. V neposlednom rade môže poslúžiť i k identifikácii možných zlepšení do budúcnosti (po prevzatí) a tým pádom i k zvýšeniu konkurencieschopnosti.
- Nemusí ísť vždy o predaj/kúpu celej firmy (tzv. share deal), môže ísť len o majetok aktuálne vlastnený nejakou spoločnosťou (tzv. asset deal).
- Potrebujem financovanie. Vykonanie due diligence môže byť takisto jednou z podmienok financujúcej spoločnosti pre poskytnutie zdrojov (napr. pri refinancovaní či investovaní). Je pochopiteľné, že financujúci partner chce mať informácie o tom, či je pre neho bezpečné poskytnúť zdroje na tú či onú aktivitu svojho klienta či potenciálneho klienta. Správa z vyhotoveného due diligence môže na prípadné riziká upozorniť.
- Overujem. Príklad: štátna správa overuje, či ňou financovaná príspevková organizácia dobre hospodári so zverenými zdrojmi, či nedochádza k plytvaniu či zameraniu sa na vedľajšie aktivity, ku ktorým nebola zriadená.